Czy jestem uzależniony od kawy? 10 znaków, które mogą świadczyć o Twoim uzależnieniu od kofeiny

Kawę pijemy wszędzie i z różnych powodów - dla jej smaku i aromatu lub dla jej pobudzających efektów. Ale czy zastanawialiście się czy przypadkiem nie jesteście od niej uzależnieni? Tego dowiecie się z naszego wpisu!

Kawa – jedni uwielbiają jej smak i aromat, inni pobudzające działanie. Pijemy ją z różnych pobudek. Magiczny napój towarzyszy nam o różnych porach dnia, a nawet nocy – jest idealnym dodatkiem do słodkiego ciasta, napojem, który proponujemy, kiedy odwiedzają nas goście, który jest z nami przy okazji spotkań biznesowych, i tym, który jest w stanie nas pobudzić do działania przed zarwaną nocką, w podróży, czy pracy. Tak niezliczona ilość zastosowań kawy może się przyczynić do częstego jej spożywania. To z kolei może prowadzić do uzależnienia.Właśnie dlatego w poniższym artykule postanowiliśmy wyłożyć kawę na ławę.

Czym jest uzależnienie?

Uzależnienie to stan nabyty, który zaburza zdrowie – zarówno fizyczne, jak i psychiczne. Każde uzależnienie charakteryzuje się stałym, bądź okresowym przymusem do wykonywania konkretnej czynności, bądź spożywania psychoaktywnej substancji. Współczesna psychologia mówi przede wszystkim o czynnościach, nad którymi została utracona jakakolwiek kontrola.

Rodzaje uzależnień

Możemy wyróżnić uzależnienie fizjologiczne – inaczej zwane fizycznym. Charakteryzuje je silna, nabyta potrzeba spożywania konkretnej substancji. Odstawienie jej może skutkować szeregiem fizycznych dolegliwości oraz wystąpieniem tzw. zespołu abstynencyjnego – potocznie znanego, jako zespół odstawienia.

Z kolei uzależnienie psychiczne to potrzeba nieustannego wykonywania pewnej czynności bądź spożywania określonej substancji. W tym wypadku zrezygnowanie z określonej czynności, bądź produktu nie objawia się fizjologicznymi następstwami. Obserwowany jest natomiast m.in. wzrost popędu, dotyczącego poszukiwania uzależniającego środka, zwiększona tolerancja na określony produkt, a także obniżenie poziomu przyjemności, płynącej z konkretnej czynności, bądź spożycia danej substancji.

Możemy mówić także o uzależnieniu społecznym. To związane jest z popadaniem w toksyczne zachowania, ze względu na panującą modę, bądź przynależność do konkretnej subkultury. Tego typu uzależnienie przyczynia się do respektowania panujących zasad – bez względu na własne przekonania, czy wcześniejszą rolę społeczną.

Niezależnie od rodzaju uzależnienia, każde z nich charakteryzuje się osłabieniem silnej woli, obsesyjnymi myślami – a wręcz myślowym natręctwem, wewnętrznym przymusem, komplusywnym charakterem zachowań, samooszukiwaniem się, czy nadmiernym usprawiedliwianiem, o charakterze mechanizmu obronnego. Następstwem uzależnień mogą być problemy zdrowotne, finansowe, zawodowe, a także społeczne. Każde z uzależnień ma destrukcyjny wpływ – zarówno na osobę uzależnioną, jak i osoby w jej najbliższym otoczeniu.

Uzależnienie od kawy

Mówiąc o uzależnieniach, w pierwszej kolejności nasuwają się na myśl najpopularniejsze oraz najczęstsze z uzależnień – uzależnienie od narkotyków, alkoholu, leków czy papierosów. Do uzależnień możemy zaliczyć także pewne kompulsywne, przymusowe zachowania, jak m.in. zakupoholizm, seks, gry hazardowe, czy uzależnienie od internetu. O ile wymienione uzależnienia są uzależnieniami powszechnymi, a więc nie zdumiewającymi, tak niektórych do tej pory dziwi fakt uzależnienia się od… kawy!

Uzależnienie od małej czarnej

Wpływ kofeiny na nasz organizm

Wszystko za sprawą kofeiny – substancji psychoaktywnej, znajdującej się w kawie. Ma ona stymulujący i bezpośredni wpływ na nasz układ nerwowy. Jest to alkaloid, znajdujący się w wielu roślinach. Spożywamy ją pijąc kawę, herbatę, Coca-Colę i wszystkie napoje pokroju Coli, napoje energetyzujące, czy yerba mate. Znajduje się w orzechach cola, ziarnach kakaowca i innych roślinach. W związku z czym nie trudno o nadmierne i nieświadome zażywanie kofeiny.

Jakie działanie ma kofeina?

Kofeina bezpośrednio wpływa na przyspieszoną akcję serca, a co za tym idzie – uczucie pobudzenia oraz podekscytowania. Czasami może to być nawet lekka euforia. Dostarczając organizmowi kofeiny, możemy mówić także o poczuciu jasności myślenia, i koncentracji. Mało kto wie, że kofeina posiada przeciwlękowe działanie, a także przyczynia się do wzmocnienia odporności na sytuacje stresowe. Spożywanie jej jest w stanie zmniejszyć uczucie zmęczenia i senności. Kofeina ma pozytywny wpływ na trawienie, jak i przemianę materii. Należy jednak zaznaczyć, że działa krótkotrwale – utrzymuje się zaledwie cztery godziny.

Dlaczego pijemy kawę?

Wymienione powyżej skutki dostarczania organizmowi kofeiny, są jednocześnie powodami, przez które sięgamy po kawę. Lubimy robić to regularnie, z dużą częstotliwością, ze względu na krótki czas działania kofeiny. Należy zaznaczyć, że kawa pita w małych ilościach, nie stanowi zagrożenia dla naszego zdrowia. Jest w stanie dodać sporej dawki energii, dzięki czemu jesteśmy w stanie przetrwać gorsze i intensywniejsze okresy w naszym życiu. Co jednak w momencie, w którym pasja do kawy, przeradza się w nałóg? Czy pita kilka razy na dzień może stać się niebezpieczna dla naszego zdrowia i organizmu?

Normy

Okazuje się, że w pełni bezpieczną dawką kofeiny będą 4 kawy, w skali doby – 0,5 gram kofeiny. Jednak tobardzo indywidualna kwestia – ze spożywania kawy powinny zrezygnować dzieci i młodzież, ciężarne kobiety, a także osoby, mające schorzenia wątroby czy nadciśnienie. Z kolei śmiertelną dawką kofeiny jest 3200 mg – porównywalnie to mniej-więcej 32 filiżanki.

Aby wszystko było przejrzyście jasne, należy wspomnieć, że w przypadku ziaren kawy, możemy mówić o zawartości kofeiny od 1%, do 2,8%. Jednak wszystko zależy od rodzaju kawy. W związku z czym w filiżance rozpuszczalnej kawy (150 mililitrów) ilość kofeiny to 60 miligramów. Z kolei w przypadku kawy palonej, w filiżance znajdzie się 85 miligramów.

czy kawa może uzależniać?

10 znaków, które mogą świadczyć o Twoim uzależnieniu od kofeiny

Po przeczytaniu powyższych danych zastanawiasz się, czy aby na pewno nie jesteś uzależniony od kawy? Decyduje o tym zarówno ilość, jak i nastawianie – to fizyczne i emocjonalne. W związku z czym objawy uzależnienia mogą dotyczyć sfery behawioralnej, psychicznej i somatycznej. Żeby ułatwić odpowiedź na powyższe pytanie, zebraliśmy 10 oznak, które mogą świadczyć o Twoim uzależnieniu od uwielbianego i znanego na całym świecie napoju, jakim jest kawa:

  1. Sięganie po kawę z czystej potrzeby – w momencie, kiedy nie mamy na nią ochotę, jednak czujemy, że musimy się napić.
  2. Sięganie po kawę pomimo zakazów i przeciwskazań zdrowotnych – picie jej kosztem swojego zdrowia.
  3. Zaniedbanie życiowych spraw i obowiązków, na rzecz zaspokojenia kofeinowego głodu.
  4. Odczuwanie różnego rodzaju zaburzeń psychicznych – nie dostarczenie odpowiedniej ilości kofeiny skutkuje stanami lękowymi, apatią oraz niepokojem.
  5. Odczuwanie przewlekłego zmęczenia, które ustępuje w chwili przyjęcia kofeiny.
  6. Występowanie częstych, bądź przewlekłych problemów żołądkowo-jelitowych, a także zwiększona częstotliwość oraz ilość wydalania moczu, i zaburzenia ruchowe – w tym m.in. zaburzenia czucia.
  7. Obniżony apetyt – apatia.
  8. Występowanie kołatania serca, po spożyciu kawy.
  9. Nieustanne pragnie zwiększania ilość kofeiny.
  10. Coraz mniej odczuwalne skutki picia kawy – niedosyt w uzyskaniu pożądanych efektów.

Objawy odstawienia i skutki uzależnienia

O uzależnieniu od kawy świadczą także skutki, występujące po odstawieniu ulubionego napoju. Należy do nich:

  • Odczuwanie lęku
  • Kłopoty ze snem
  • Depresyjne nastroje
  • Senność
  • Niepokój
  • Rozkojarzenie
  • Rozdrażnienie
  • Zmęczenie
  • Bóle głowy
  • Drżenie dłoni
  • Brak apetytu
  • Problemy z jelitami
  • Spazmy mięśni
  • Bóle mięśni
  • Arytmia serca
  • Mdłości

W dłuższej perspektywie skutkami nadmiernego spożywania kawy jest także niedobory wapnia i składników mineralnych, takich jak cynk czy magnez.

Objawy i skutki odstawienia kawy

Jak poradzić sobie z uzależnieniem od kawy?

W momencie przedawkowania kawy, najlepsza będzie odtrucie – czyli tzw. detoksykacja. A w następstwie ograniczenie picia kawy, a także innych produktów, które zawierają kofeinę – napojów energetyzujących, herbaty, coli – pod każdą postacią, czekolady, tabletek przeciwbólowych, a nawet niektórych cukierków, czy gumy do żucia.

W planowaniu odwyku od kofeiny, najzdrowsze będzie stopniowe jej odstawianie. Zaleca się parzoną kawę zastąpić tą rozpuszczalną, natomiast gdy będziemy gotowi – bezkofeinową. Dużym ułatwieniem może okazać się także wyznaczenie i przestrzeganie odpowiednich pór spożywania bezkofeinowej kawy – organizm bardzo szybko przyzwyczai się do nowych rytuałów oraz wypracuje pewien schemat, natomiast Ty zyskujesz pełną kontrolę nad uzależnieniem. W skrajnych przypadkach niezbędna może się okazać pomoc psychologa.

Wszystko z umiarem

Drogi kawoszu, jeżeli możesz uznać, że większość z wymienionych punktów, dotyczących uzależnienia od kofeiny, dotyczy właśnie Ciebie, może warto zastanowić się, czy przyjemny rytuał, spożywania najpopularniejszego na świecie, aromatycznego i smacznego napoju, zupełnie przypadkiem nie wymknął się spod kontroli – stając się niebezpiecznym nałogiem? W takim wypadku warto nad nim zapanować. Jak wiadomo, wszystko jest dla ludzi, natomiast w zdrowym umiarze. Każda, nawet najzdrowsza rzecz, nad którą tracimy kontrolę, ostatecznie może się okazać uzależniająca. Warto mieć to na uwadze, sięgając po kolejną filiżankę ulubionej kawy. Zdrowie jest najważniejsze.

Udostępnij nasz artykuł

Powiadomienia

Chcesz być na bieżąco z ofertami promocyjnymi i artykułami na blogu? Włącz darmową subskrypcję newsletter.

Dodaj komentarz